התחזית STKI בתחום הטלפונים החכמים לשנת 2011*

נכון להיום שוק של טלפונים סלולריים חכמים (אייפון, בלקברי, אנדרויד, נוקיה E72 וכ"ו) מהווה בין 10-20% משוק המכשירים הסלולריים בישראל. יחד עם זאת, 40% מסך רכישות הטלפונים החדשות הינן של טלפונים חכמים. חשוב לציין, כי ההתפלגות האמיתית הייתה עומדת כנראה בין 50% ל-60% לטובת הטלפונים החכמים, לולא המחסור החמור במלאים בארץ ובעולם בגין עליית מכירות חדה של טלפונים חכמים לקראת חג המולד. נראה, כי מחסור זה ייגמר אחרי השנה האזרחית החדשה, בחודשים ינואר-פברואר, ואז, כאמור , קצת יותר ממחצית המכירות החדשות של טלפונים ניידים יהיו טלפונים ניידים חכמים.


iPhone
יש להפריד בין התנהגות השוק הפרטי – רכישת מכשירים סלולריים לשימוש עצמי לבין השוק הארגוני – רכישת מכשירים סלולריים לשימוש ארגוני.
• 75% מרכישות טלפונים ניידים חכמים בשוק הפרטי – אייפון
• 50% מרכישת טלפונים ניידים חכמים בשוק ארגוני – בלקברי


Android
לאחרונה החלו להמכר בישראל מכשירים חכמים עם מערכת ההפעלה – אנדרואיד. כמות מכשירי אנדרויד נאמדה על כ-140 אלף מכשירים. כאשר רק לאחרונה נמכרו בזמן קצר קרוב ל- 40 אלף מכשירים עם מערכת האנדרויד עד גמר המלאי. נראה, כי הקרב האמיתי על השליטה בשוק הטלפונים החכמים יתרחש בין אייפון לאנדרויד. אנו צופים כי בלקברי יתייצב בישראל במקום השלישי, בעיקר, בזכות מכשיר חדש וזול עם מקלדת עדכנית וגישה לאימייל לאנשים פרטיים אשר יפנה לאוכלוסיה צעירה יותר, לאו דווקא עסקית. נתח השוק של בלקברי יירד בהדרגה אם לא יצליח לצאת עם מודל עסקי אטרקטיבי חדש.


Win Mobile 7

Win Mobile 7 - עוד שחקן חדש שאנו צופים לו כניסה מרשימה לשוק המקומי. הפעם מדובר במערכת הפעלה מוצלחת, ומכיוון שישראל מאז ומעולם נחשבה למדינת מייקרוסופט, סביר כי Win Mobile 7 ייכנס במהרה במיוחד בשוק הארגוני.


Nokia E72.

נוקיה E72 כמעט ולא נמכרת היום בישראל.

תחזית. STKI מעריכה כי שוק הטלפונים החכמים בישראל יתפלג בשנת 2011 לפי התמהיל הבא:

• 50% - iPhone
• 30% - Android
• 20% - BlackBerry


חשוב לציין, כי תחזית זאת תלויה בגורמים חיצוניים רבים ועשויה להשתנות.

CA Strengthens Cloud Capabilities with Oblicore Acquisition

Enterprise software provider CA has acquired privately-held Service Level Management (SLM) software provider Oblicore to strengthen its services for enterprises and cloud environments. Financial terms of the deal were not disclosed.
The company said Oblicore solutions extend its capabilities in cloud vendor management and assurance of cloud service quality, and supports and strengthens its ability to set, measure and optimize service levels to meet business expectations.
As a CA partner, Oblicore has proven integrations with CA solutions including Spectrum Infrastructure Manager, Service Desk Manager, Wily Introscope, eHealth and Clarity PPM.
Last year, CA acquired network performance management and service delivery applications provider NetQoS for $200m, and data center automation and policy-based optimization expertise and assets from cloud computing software provider Cassatt to extend its capabilities in the management of networks, systems, application performance and cloud computing.
Ajei Gopal, executive vice president of Products and Technology at CA, said: "Oblicore's business-centric approach gives enterprises and service providers better understanding and control over the quality and value of their IT service portfolio. With Oblicore and other recent acquisitions, CA is moving ahead to help customers optimize IT for better business results and capitalize on cloud computing opportunity."

הנקודות העיקריות שעלו מן המפגש הלקוחות בנושא Office of the CIO/ITG:

לפני כמה שבועות ערכתי מפגש לקוחות מסוג שולחן עגול בנושא Office of the CIO. זה היה מפגש מעניין ופורה במיוחד, עקב מספר הולך וגדל של לקוחות, אשר החלו לבנות, להטמיע, ולמכן את תהליכי ה-IT Governance בארגונם. להלן מעין סיכום מנהלים - הנקודות העיקריות שהועלן מן המפגש:

• המניע העיקרי לבניית תהליכי ITG מתקדמים הנו רצון להפוך את ה- IT של היום לשותף עסקי אמיתי. רוב המשתתפים הסכימו, כי הדרך לעשות זאת הנה הטמעת מתודולוגיית ITG עם מיכון תהליכים המביא לשקיפות מלאה בין IT לביזנס.

• מחצית מהארגונים המשתתפים (מ-20 ארגונים גדולים בישראל) נמצאים היום בתהליך שיפור ומיכון תהליכי ITG/OTC. 20% מהמשתתפים ציינו, כי תהליכים אלה כבר נבנו, הוטמעו, ומוכנו בארגוניהם, 30% אחרים נמצאים במהלך הקמת גוף EPMO

• מחלקת OTC ממוצעת מונה בין 3-5 אנשים ומהווה כ-1.5% מגוף IT.

• ארגונים, אשר מיכנו את תהליכי ה- ITG מציינים, כי כל פעילות IT עוברת במע' מס' תחנות עד קבלת האישור לביצוע לפי מתודולוגיה אחידה;
אחת הדוגמאות ל- WF אוטומטי במע' ITG: רפרנט מ"מ באגף עסקי (אוסף ומזין את הדרישות)  או"ש (בדיקת יעדים עסקיים ומדדי הפר')  אגף הכספים (בדיקת כדאיות כלכלית)  סמנכ"ל אגפי (אישורים)  Office of the CIO וועדת השקעות (בדיקת תכולת הפר' מול תקציב וcapacity)

• ניהול IT במע' ממוכנת תורם בראש ובראשונה לשקיפות התהליכים, אשר גורם מצדו לתוכנית עבודה שנבנית על פי שיקולי החשיבות ותרומת הפר' לארגון, ללא שיקולים פוליטיים.

• חשוב לציין, כי IT חייב להיות ערוך לשקיפות תהליכים – גורמים עסקיים יכולים כעת לעקוב אחר התקדמות אמיתית של דרישה/ פרויקט ומצפים מה-IT לעמוד ב-SLA המוגדר מראש במע'.

• פתרונות ממכונים קלים להפעלה מתקבלים בברכה רבה אצל גורמים עסקיים בזכות אותה השקיפות, ותחושת מעורבות גבוהה. בנוסף, מע' מאפשרת חסכון רב בתקורות IT בזכות תהליכים מובנים ועבודה יעילה יותר  ארגון הפסיק לעבוד עם מסמכיexcel word, ולהכין "דו"חות מצב" אינסופיים.

• לא מעט ארגונים נתקלים בהתנגדות מצד המשתמשים לתהליך דיווח פעילות שוטפת. נציג הארגון שהטמיע דיווח שעות בצורה מוצלחת סיפר, כי זה קרה בזכות השקעת ה- IT בהסברה ושיווק ללקוחות. תהליך זה איפשר לבצע בקרה מלאה אחרי תיכנון מול ביצוע שלא יכול היה לקרות כלל בעבר

• ארגונים הנמצאים במהלך בחירת כלי ITG ציינו, כי ריבוי מערכות לניהול IT ותלות בבן אדם, אשר היחידי שמתמצא בדו"חות אקסל מורכבים ובאינטגרציה בין מע' - מתחיל להוות סיכון לניהול תהליכי ITG בארגון.
• המשתתפים דיברו על חשיבות תפקיד של נציג הלקוח במשרה מלאה – מי שייקח אחריות מלאה על התהליך, ויימדד לפי הצלחות ושביעות רצונם של הלקוחות

• ארגונים לא גדולים ציינו, כי כלים ממוחשבים לא תמיד מהווים פתרון. ארגונים אלה מחפשים כלים לא כבדים שלא יצרו תקורות עצומות על IT.

Droid - התחרות האמיתית ל-iPhone?

קראתי לאחרונה כתבה מעניינת, אשר בודקת את הטלפון הנייד החדש מבית מוטורולה – Droid. מדובר על התרשמות חיובית ראשונה מהמכשיר, בעיקר מסגירת פערים רבים שלו, שנשארו על ידי iPhone.

Verizon Wireless משווקת את Droid ישירות ללקוחות פוטנציאליים של iPhone באמצעות קידום מאפיינים של Droid, אשר אינם זמינים במכשירי אפל, כגון: מקלדת אמיתית, הרצת מספר אפליקציות בו זמנית, צילום תמונות באיכות גבוהה, התאמה אישית ללקוח – קוסטומיזציה, הפעלת widgets, פיתוח אפליקציות פתוח ברוח Web 2.0 ללא אישור של אפל, ועוד.


אחד היתרונות הגדולים ביותר של Droid באים באדיבות גרסה 2.0 של מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל - Eclair. אנדרואיד מבשיל במהירות ופלטפורמה הפתוחה שלו חושפת לא מעט סדקים בשריון של iPhone. כאשר אתם משלבים אנדרויד 2 עם מאפייני החומרה של מכשיר Droid - הכוללים מקלדת פיזית, סוללה נשלפת, מצלמה 5MP - יש לכם מתחרה פוטנציאלי חזק ל- iPhone.

כצפוי, הרשת של Verizon הינה התכונה הטובה ביותר של Droid עם איכות שיחות מצויינת, ללא התנתקויות לעומת מכשירי ה- IPhone אשר מציגים את שגיאת "שיחה נכשלה" לפחות פעם ביום.

בעוד שהצגת המסך ו-widgets בדאויד נראים אולי טריוויאליים, הם שדרוג מבורך מעל-iPhone אשר לא מספק שום אפשרויות התאמה אישית. משתמשי מקינטוש יכולים להיות מודאגים מחוסר תוכנת סינכרון מקורית עבור Mac, אך למרבה המזל Contacts Google מסתנכרן עם רשימת אנשי קשר וקלנדר של גוגל מסתנכרן עם iCal.

עוד שדרוג משמעותי של אנדרואיד 2.0 הוא תוספת של מפות גוגל עם הוראות נסיעה קוליות לפי GPS. להוראות נסיעה מבוססות GPS על iPhone יש עלות נוספת, כולל תשלום חודשי לא זול.
עלות ה- Droid תהיה כ- $ 200 עם התחייבות לשנתיים ותשלום חודשי נוסף, להודעות טקסט עלויות נוספות.

הזמנה למפגש בנושא Office of the CIO

לאחרונה, יותר ויותר ארגונים מתייעצים איתנו לגבי הדרך הנכונה לבניית מתודולוגיות וכלים לתחום Office of the CIO - הגוף המקשר בין ביזנס ל-IT ובין IT לביזנס, אחראי על התאמת האסטרטגיה הארגונית בפרויקטים המתבצעים ועל חדשנות עסקית וטכנולוגית, איחוד רעיונות עסקיים, ויצירת ערך אמיתי מה-IT.
תחום זה הכולל את ניהול דרישות מובנה, תיעדוף יוזמות עסקיות, הקצאה וניהול משאבי IT, ניהול פרויקטי IT ויצירת ערך עסקי מכל אחד מהם, dashboard למנמ"ר ועוד

להלן חלק מהנושאים אותם נעלה לדיון: מתודולוגיות להקמה והרחבה של Office of the CIO – BRM


• דרכים ליצירת ערך עסקי אמיתי מהפורטפוליו הארגוני.
• כיצד מקדמים את יעדי הארגון בעבודה הפרויקטאלית השוטפת
• כיצד ניתן לצמצם את הסטייה בערכת משאבים, לעשות הערכת פרויקטי IT נכונה
• באילו כלים מנהל כיום IT את הדרישות, הפרויקטים, המשימות, התקציבים וניהול המשאבים?
• כיצד רותמים את היחידות העסקיות ומקבלים מחויבות לתהליכים משותפים עם מערכות המידע?

מפגש זה מהווה דיון בין כעשרה ארגוני משתמשים, שמתמודדים כיום עם סוגיות מעין אלה. מטרת המפגש הנה לאפשר דיון פתוח והחלפת רעיונות בנושא. כל ארגון יספר כיצד מטפל בנושאים הנ"ל, על מנת שניתן יהיה ללמוד מהן ה- best practices ולקחים כתוצאה ממפגש זה.

המפגש יתקיים ביום א', 25 באוקטובר 2009, במשרדי החברה ברח' המנים 11, בני ציון. המפגש יתחיל בשעה 09:30 בבוקר, וימשך עד השעה 13:00 לערך.
אשמח לראותכם

קודם DELL-PEROT, ועכשיו Xerox-ACS

תחום מיקור החוץ נחלש בתקופה האחרונה בישראל. אין אנו רואים כמעט כלל עסקאות גדולות ורב שנתיות חדשות, יותר מזה מספר ארגונים הנמצאים כיום תחת חוזה של מיקור חוץ מחפשים לצמצם את תכולת העבודה החיצונית ואף להחזירה הביתה, דוגמת הבנק הבינ"ל. זה קורה, מכיוון שבראייה לאחור, מיקור חוץ בישראל לא הצליח להכניס שינוי מהותי ללקוחות.

שינוי זה לא קרה כיוון שהעבודה המשיכה להיעשות על ידי אותם העובדים שבין לילה נהפכו לעובדי חברה המספקת שירותי מיקור החוץ. תשומת הלב של הלקוחות הלכה לבירורי סעיפים קטנטנים בחוזה במקום לצמיחה טכנולוגית. גם אם נעשה שיפור קל עקב הכנסת מדדים או SLA, לא ננקטו צעדים דרמטיים, כגון חדשנות טכנולוגית או הכנסת מתודולוגיות הבינלאומיות.

שוק מיקור החוץ רווי שחקנים וותיקים, כגון: HP-EDS, Ness, Malam-Team, IBM, TCS, קשה לראות בו מקום לשחקן בינ"ל חדש.
הרכישות של דל (Dell) וזירוקס עשויות להשפיע על השוק המקומי בשני אופנים. האחד, הסביר יותר, הוא תרחיש שבמסגרתו אחד הספקים המקומיים ישמש כנציג של פרו (Perot Systems) או ACS בארץ, במסגרת הסכם שפרטיו אינם ידועים.

התרחיש השני, הסביר פחות, הוא ש-פרו או ACS, או שתיהן, תיכנסנה לשוק המקומי. אומנם מדובר בהשקעה עצומה, אבל אשמח אם תרחיש זה יתממש - הוא יביא לכניסת מתודולוגיות בינלאומיות ולהצבת רפים חדשים בתחום.

המשבר הכלכלי העולמי הביא לפריחת תחום מיקור החוץ בעולם, ואילו בישראל "משהו 'לא עבד'. ספקיות מיקור-החוץ לא הצליחו להעתיק ולהטמיע את המתודולוגיות הבינלאומיות היטב. ארגוני ענק בעולם ניצלו את יתרון הגודל, שלא קיים בארץ, ומנגד, ספקיות מיקור-החוץ העסיקו את אותם עובדים שבעבר היו שייכים ללקוחות מבלי שנוצר ערך כלשהו ממיקור-החוץ. השיפור שחל אצל הלקוחות, היה ברמת המדדים והסכמי השירות, SLA.

כניסת זירוקס לתחום מיקור-החוץ, כמו גם כניסתן של דל ו-HP לתחום, היא המשכה של מגמה עקבית - ירידה ברווחיות בעולמות ההדפסה והחומרה, והבנה שהרווחיות הגבוהה מצויה בעולמות התוכנה והשירותים. שלושת החברות, תנצלנה את בסיס הלקוחות שלהן ושל הנרכשות על מנת להחדיר "על הדרך" את מוצריהן, וכך תוכלנה להגדיל את הרווחים שלהן. התופעה, החלה לפני כעשור, עם הקמת IGS, זרוע השירותים של יבמ (IBM). מאז, שחקניות רבות בעולם ה-IT מחקות מהלך זה.

אין רגע דל! רכישת חברת PEROT על ידי DELL

חברת DELL צמחה מתחום המחשבים האישיים והשרתים כאשר מה שאפיין אותה היה מכירות ישירות ללקוחות הסופיים (פחות עבודה עם שותפים). בשנים האחרונות כאשר IBM ו- HP חיקו במידה מסויימת את המודל העסקי של DELL ובמקביל הירידה במחירי הציוד והגברת התחרות (מי היה מאמין שמחשב נייד בסיסי – netbook ימכר ב- 200$!) הביאו את DELL לירידה ברווחיות. ניסיונות של DELL לרכוש חברות טכנולוגיות נוספות כמו EqualLogic – הוכתרו בהצלחה אך לא מספיק דרמטית כך שהמצב ישתנה מהותית.

חברת PEROT הנה אינטגרטור וספק מיקור חוץ גדול בעולם עם דמיון מסויים ל- EDS שנרכשה לא מזמן על ידי HP. נכון להיום, PEROT אינה פעילה ישירות בישראל.

רכישת PEROT על ידי DELL מוכיחה שמכירת חומרה בלבד הנה בעייתית, ולא רווחית דיה לעומת תחומי פעילות כמו אינטגרציה, מיקור חוץ ושירותים. IBM הבינה זאת לפני כעשור כאשר השקיעה בצורה מאסיבית במותג IGS – IBM Global Services. תחום זה מהווה אחד העוגנים של IBM. בדומה, HP רכשה לפני כשנה את EDS - אחד השחקנים החזקים בעולם בתחום השרותים.

תחום רווחי נוסף הוא תחום התוכנה, כאשר חברות תוכנה מצליחות לרכוש חברות חומרה – דוגמה בולטת היא אורקל אשר רכשה את SUN. גם EMC רכשה את Documentum ו- VMWARE בגלל הרווחיות הבעייתית של חומרה. תחום התוכנה נחשב לתחום הרווחי ביותר אולם גם הוא סובל היום מאיום וזאת מכיוון הקוד הפתוח.
תחום רווחי נוסף הנו תחום ה- appliances . מדובר בחיבור יעודי (bundle) בין חומרה לתוכנה. ל- IBM מוצרים בתחום זה (לדוגמה DataPower) וכעת גם אורקל נכנסה לתחום זה עם הפתרון היעוד Exadata.