כללי "עשה ואל תעשה" בדרך להטמעה מושכלת של ITIL בארגון

נושא ה-ITIL חדש יחסית בישראל. אין עדיין ארגון מקומי, שביצע הטמעת ITIL מלאה, והעיניים נשואות לרוב לחו"ל, על מנת ללמוד מניסיונם של אחרים. יחד עם זאת, בשנה האחרונה ישנה בהחלט התעוררות בשוק המקומי, ונראה שמרבית הארגונים בוחנים את האפשרויות העומדות בפניהם. לפיכך, להלן מספר "כללי אצבע" ליישום נכון.

  • ראשית, חשוב לזכור ש-ITIL הינה גישה המאגדת המלצות להטמעת תהליכים נכונים, והיא מקיפה את כל תחומי ה-ITלפיכך, פרויקט ההטמעה מורכב מאוד מטבעו - ובהחלט לא זול. מעבר לעלות הפרוייקט עצמו, הניסיון מלמד כי בחודשים או בשנים הראשונות שורת ההוצאות אף עשויה לגדול ולא לקטון. את החיסכון הכספי פוגשים רק בטווח הארוך, וכדאי לקחת זאת בחשבון מראש.
  • בשל המורכבות הרבה, מומלץ להטמיע ITIL שלב אחר שלב - להתחיל מנקודות החולשה, ולטפל בתהליך אחר תהליך. ניסיון להטמעה מלאה, בו זמנית, נידון לכישלון. כמו כן, חשוב למצוא תהליכי ITIL אשר משיקים אחד לשני בארגון שלכם. כך הקשר ביניהם מתחזק, ובנוסף ההטמעה קלה יותר. למשל, ה-ITIL כוללת המלצות בתחומי ניהול בעיות וניהול אירועים. אלו נושאים הקשורים אחד לשני ולרוב כדאי להטמיע אותם יחדיו.
  • מעבר לכך, מתבקשת אוטומציה של תהליכי ההטמעה. יותר ויותר ספקי פתרונות, ובעיקר השחקנים הגדולים, מציעים כלים מבוססי תהליכי ITIL, והטמעה מוצלחת תעשה שימוש מרבי בפתרונות הללו. אגב, בארגונים רבים כבר פועלים כלים תומכי ITIL, גם אם הארגון לא הטמיע ITIL בצורה מסודרת.
  • נושא חשוב אחר, שזוכה לאחרונה לתהודה רבה, הינו הטמעת מסד נתוני ניהול תצורה (CMDB). למעשה, מדובר בליבת המתודולוגיה: מסד נתונים מרכזי, המרכז את כל המידע אודות נכסי הארגון, תהליכים ארגוניים, תצורות, היסטוריית תקלות, חוזים וכן הלאה. קיומו של CMDB מקל מאוד על יישום ITIL בארגון, וזהו מהצעדים הראשונים שיש לתת עליו את הדעת.
  • וכמובן, אסור לשכוח את הפן האנושי, אשר מתקשה לרוב לקבל שינויים מסדר גודל כזה. כאן ישנן שתי המלצות: האחת, לשים דגש על חינוך העובדים, ביצוע הדרכות מקיפות והכנסת הטרמינולוגיה החדשה לארגון; ומתן גיבוי מגבוה לפרויקט ההטמעה, כך שיהיה ברור לכל החברה, שמדובר ביעד מרכזי וכולם מגוייסים לטובתו.
    בהמשך לכך, יש למנות מנהל פרויקט, שיהווה גורם מקשר בין ההנהלה לבין אנשי התשתיות, ישמור על לוח הזמנים, יוודא כי הטיפול מתמקד רק בתהליכים הקריטיים ולא "מתפזר" וכן הלאה.
  • לסיכום, אזכיר נקודה מעניינת, אשר עוסקת בסוגיה העתיקה של הביצה והתרנגולת. ארגונים רבים בישראל לוקים בתהליך מאוד חשוב - ניהול שינויים. הליקוי בניהול השינויים, תורם להחלטה להטמיע ITIL. מצד שני, ניהול השינויים הלקוי הינו גורם עיקרי לכישלון הטמעות ITIL. כלומר, הצורך העיקרי הופך באופן פרדוקסלי לסיבת הכישלון.

אין תגובות: