מי יכל למנוע את הונאת Madoff ?

חשיפת ארגונים לסיכונים שונים הולכת וגדלה: משבר הכלכלי, גלובליזציה, ריבוי שותפים, מיקור חוץ וכ"ד. סיפורי התמוטטות החברות, מעילות פיננסיות, והונאות אבטחת מידע מציפים את דפי העיתונים. השבוע התפוצצה אחת הפרשות הגדולות בעולם – הונאת Madoff. לפי החשד, ברנרד מאדוף, המייסד של Madoff Investment Securities, מעל בכספי המשקיעים בהיקף חסר תקדים של 50$ מיליארד.

עפ"י דיווח ראשוני, מאדוף ניהל את הקרן לפי שיטת פונזי – שיטת הפירמידה, המייצרת שוק מזויף, בו משקיעים הראשונים נהנים מהרווחים הגבוהים על חשבונם של משקיעים חדשים. לפי Financial Times, משקיעים של מאדוף היו מקבלים את תמונת המצב בחשבון השקעות על נייר מכתבים, ולא הייתה להם גישה מקוונת לפלטפורמת המסחר של החברה. בשיטה זו, מנהל הקרן היה מדווח על הרווחים מזויפים, ללא ידיעת העובדים והלקוחות.

מה היה עוצר את ההונאה – פתרונות טכנולוגיים, אבטחת מידע מוגברת, רגולציה?
  • טכנולוגיה: חברה של מאדוף הייתה,מבחינה טכנולוגית, בין המובילות בתחום: מחשוב חדיש, פתרון התאוששות מאסון (Disaster recovery) מתוחכם.
  • אבטחת מידע: שום פתרון של א"מ לא היה עוצר את זה. משקיעים של מאדוף קיבלו דיווחים מפוברקים ולא דרשו ממנו גישה ממוחשבת לחשבונות. לא מדובר כאן בתרמית של א"מ - פריצות למחשבים או גניבת זהויות.
  • רגולציה: בקרן נעשתה ביקורת חשבונאית (2005), אך למעט הפרה של כמה תקנות לא משמעותיות, לא נמצאה כל בעיה. רגולטור, בדיוק כמו המשקיעים, האמין לאייקון של Wall street והתמקד בביקורת במקום הלא נכון - עסקאות ברוקר (המקום החלש של קרנות גידור). מאזן החברה וחשבונות של לקוחות לא נבדקו, למרות החששות שהועלו.

נראה, כי כולם נפלו קורבן לשם האגדי של יושב הראש של נסדאק לשעבר. מה לעשות טבע אנושי... אך רגולציה נועדה למנוע בדיוק את המקרים מהסוג הזה! אם ביקורת החברה הייתה מתבצעת כראוי (גם עסקאות ברוקר, גם מנהלי קרן, גם HR, וגם מאזנים – כולם!), לפי דרישות רגולציה קיימות, מעילה הגדולה הייתה נחשפת כבר מזמן.

לדעות נוספות בכתבה ב-TheMarker, לחץ כאן.

אין תגובות: