קודם DELL-PEROT, ועכשיו Xerox-ACS

תחום מיקור החוץ נחלש בתקופה האחרונה בישראל. אין אנו רואים כמעט כלל עסקאות גדולות ורב שנתיות חדשות, יותר מזה מספר ארגונים הנמצאים כיום תחת חוזה של מיקור חוץ מחפשים לצמצם את תכולת העבודה החיצונית ואף להחזירה הביתה, דוגמת הבנק הבינ"ל. זה קורה, מכיוון שבראייה לאחור, מיקור חוץ בישראל לא הצליח להכניס שינוי מהותי ללקוחות.

שינוי זה לא קרה כיוון שהעבודה המשיכה להיעשות על ידי אותם העובדים שבין לילה נהפכו לעובדי חברה המספקת שירותי מיקור החוץ. תשומת הלב של הלקוחות הלכה לבירורי סעיפים קטנטנים בחוזה במקום לצמיחה טכנולוגית. גם אם נעשה שיפור קל עקב הכנסת מדדים או SLA, לא ננקטו צעדים דרמטיים, כגון חדשנות טכנולוגית או הכנסת מתודולוגיות הבינלאומיות.

שוק מיקור החוץ רווי שחקנים וותיקים, כגון: HP-EDS, Ness, Malam-Team, IBM, TCS, קשה לראות בו מקום לשחקן בינ"ל חדש.
הרכישות של דל (Dell) וזירוקס עשויות להשפיע על השוק המקומי בשני אופנים. האחד, הסביר יותר, הוא תרחיש שבמסגרתו אחד הספקים המקומיים ישמש כנציג של פרו (Perot Systems) או ACS בארץ, במסגרת הסכם שפרטיו אינם ידועים.

התרחיש השני, הסביר פחות, הוא ש-פרו או ACS, או שתיהן, תיכנסנה לשוק המקומי. אומנם מדובר בהשקעה עצומה, אבל אשמח אם תרחיש זה יתממש - הוא יביא לכניסת מתודולוגיות בינלאומיות ולהצבת רפים חדשים בתחום.

המשבר הכלכלי העולמי הביא לפריחת תחום מיקור החוץ בעולם, ואילו בישראל "משהו 'לא עבד'. ספקיות מיקור-החוץ לא הצליחו להעתיק ולהטמיע את המתודולוגיות הבינלאומיות היטב. ארגוני ענק בעולם ניצלו את יתרון הגודל, שלא קיים בארץ, ומנגד, ספקיות מיקור-החוץ העסיקו את אותם עובדים שבעבר היו שייכים ללקוחות מבלי שנוצר ערך כלשהו ממיקור-החוץ. השיפור שחל אצל הלקוחות, היה ברמת המדדים והסכמי השירות, SLA.

כניסת זירוקס לתחום מיקור-החוץ, כמו גם כניסתן של דל ו-HP לתחום, היא המשכה של מגמה עקבית - ירידה ברווחיות בעולמות ההדפסה והחומרה, והבנה שהרווחיות הגבוהה מצויה בעולמות התוכנה והשירותים. שלושת החברות, תנצלנה את בסיס הלקוחות שלהן ושל הנרכשות על מנת להחדיר "על הדרך" את מוצריהן, וכך תוכלנה להגדיל את הרווחים שלהן. התופעה, החלה לפני כעשור, עם הקמת IGS, זרוע השירותים של יבמ (IBM). מאז, שחקניות רבות בעולם ה-IT מחקות מהלך זה.

אין תגובות: