נערכים למיתון: איומים, אלטרנטיבות והזדמנויות

לאחר שחברות מחקר שונות כדוגמת גרטנר ופורסטר פרסמו תחזיות אופטימיות לגבי הגידול בתקציבי ה - IT (גם אם מדובר בגידול נמוך יותר ממה שציפו לפני שנה), פרסמה STKI את התחזית שלה, אופטימית קצת פחות, ולפיה הוצאות ה - IT לשנת 2009 יקוצצו בשיעור שבין 5% ל - 15% ביחס לתקציב השנה הקודמת, בתגובה להאטה כלכלית בשווקים הבינלאומיים וההערכות הכללית למיתון.

אין ספק, כי שוק ישראלי בכלל וארגוני IT בפרט כבר מושפעים מהמיתון: הודעות על פיטורין, ביטולי בונוסים והקפאות שכר מתפרסמות מידי יום במדורי הכלכלה, הבנקים מפרסמים הזהרות רווח והפרויקטים המתוכננים נעצרים בשל חוסר תקציב. בתקופה זו חשוב לבדוק, האם הצעדים הננקטים הנם תוצאה של תוכנית מחושבת היטב. מנהלי IT העומדים לקראת הקיצוץ התקציבי צריכים לבחון מספר אלטרנטיבות יעילות להורדת עלויות ה – IT.

· האם כוח אדם הוא הראשון להיפגע, ואם כן אילו תפקידים?
· האם זה הזמן לחזור למיקור החוץ?
· מהם המודלים העסקיים החדשים להפחת הוצאות IT ?

קיצוץ כוח אדם
עובדי IT נחשבים למשאב איכותי ויקר, ולכן צמצום בכוח אדם זה מהווה הגורם העיקרי לירידה בעלויות. עובדי השמה ועובדים פרויקטאליים יהיו כנראה הראשונים ללכת. מתחילת השנה, ראינו כי רוב הארגונים הגדולים בארץ מצמצמים את אחוז עובדי ההשמה מסך מצבת כוח האדם בתחום ה – IT. הנטייה היא להפוך את עובדי ההשמה הותיקים לעובדי חברה, על מנת לגרום להם להרגיש שייכות ונאמנות חזקות יותר לארגון וגם לחסוך בעלויות העובד (עלות עובד השמה גבוהה בד"כ ב-10-30% מעלותו של עובד חברה). ניתן לצפות כי בעתיד הקרוב, מגמת ה - insourcing של עובדי IT תלך ותגבר. עובדים פרויקטאליים ישוחררו בתום הפרויקט, ועובדי השמה יפוטרו.

Offshore / Nearshore
בארגונים בהם עובדי ה- IT הנם עובדי חברה, כדאי לשקול את הוצאת הפעילות הלא אסטרטגית למיקור חוץ ו - Offshore/nearshore (מיקור החוץ של השירותים כדוגמת פיתוח ו -QA לספקי שירות המעסיקים כוח עבודה זול יחסית - בדרך כלל מהמגזרים החלשים, מהפריפריה או מהמדינות המתפתחות) ולחסוך בדרך זו עד 40% מתעריפי IT הרגילים.
את פעילות הליבה, הדורשת כוח אדם איכותי, כדאי לנהל בתוך הארגון. באחד הימים המיתון עתיד להסתיים, והארגון צריך להישאר עם עתודה מקצועית לימים שאחרי.
חשוב לציין, כי בשווקים הבינלאומיים, בעיקר בארה"ב, מסתמנת מגמה הפוכה Backshore - . המשבר הפיננסי ופשיטות הרגל המתמשכות משפיעים בצורה שלילית על מיקור החוץ בהודו ובסין. חוסר היציבות במגזרים בנקאות וביטוח גורם לארגונים לבחון מחדש את המודלים העסקיים שהיו מקובלים עד כה. בנוסף, נראה כי "תחילת הסוף" של Offshore מעידה על רצון האמריקאים להחזיר את מקומות העבודה לארה"ב.

מיקור חוץ עדיין כאן?
נראה כי בישראל היה מוקדם מידי להספיד את מיקור החוץ. חברות אשר בחרו במיקור החוץ המסורתי, כגון: מיקור החוץ של תשתיות, אפליקציות ומרכזי השירות, לא ממהרות להחזיר את השירותים הביתה, ואף מגדילות מעט את היקף הפעילות אצל הספקים. ארגונים חדשים שיבחרו במיקור החוץ בשנה הבאה, יהיו ארגונים שינסו לייעל תהליכים או להימנע מהשקעות כבדות הטמונות ברכישת מוצרים או שירותים חדשים. יחד עם זאת, הבשורה החדשנית כאן איננה המודלים הקלאסיים שלoutsourcing , אלא מודל המשך של מיקור החוץ שנכנס לחיים וללקסיקון שלנו במהירות בזק: Cloud Computing .

אין תגובות: