ניהול תקציבי IT - מתחילים מחדש

בעקבות למשבר הכלכלי החריף שאנו חווים היום, הצטמצם שוק ה-IT בישראל ביותר מ-12% בשנת 2009. קיצוץ כל-כך משמעותי בתקציבי ה-IT החזיר את תזרים המזומנים להיות הפרמטר החשוב ביותר בדוחות הכספיים של חברות והוביל למשבר ההוצאות ההשקעה – CAPEX.
Capex – סעיף תקציבי להוצאת IT מסוג השקעה. המוצר פיזי שנרכש הופך להיות חלק מנכסי הארגון – כמו בניינים, מגרשים וכד'. צורת רישום חשבונאית זו מאפשרת לארגונים להפחית את ההוצאה המיועדת להשקעה על פני שנים (בעזרת פחת חשבונאי). תקציב זה מיועד לרכישת חומרה/תוכנה חדשים, חידוש טכנולוגי.
Opex - סעיף תקציבי להוצאות שוטפות של IT, הוצאה מיועדות לתפעול השוטף של יחידת IT. הוצאה כספית לפעילות היומיומית של IT, שדרוגי מערכות, תחזוקה שוטפת וכ"ד.
בנוסף, קיצוץ בעלויות ה-IT העלה את הצורך למעבר מהכנת תקציב החדש לפי סעיפי CAPEX ו –OPEX ו- Zero-based budgeting זאת אומרת הכנת התקציב מ"אפס". מדובר בראייה חדשה על בניית התקציבים – כל הוצאה, כולל הוצאות שכבר התחייבנו בשנה הקודמת, צריכה לעבור הערכה מחודשת והצדקה עסקית.
ולסיום קיצוץ בעלויות ה-IT החריף את הצורך של IT להמיר את הוצאות התקציב ה- Non-discretionary להוצאות Discretionary.
Non-discretionary – חלק מהתקציב, אשר לא ניתן לשיקול דעת – כלומר יש עליו התחייבות מראש. הוצאה שהועדה כולה עוד לפני תחילת השנה התקציבית. הוצאה כספית שאין כל גמישות לגביה, כאשר יש דברים להתחייבות מראש:
- תחזוקה שוטפת של נכסי IT, רישיונות של חומרה / תוכנה
- משכורות צוות IT / עובדים חיצוניים עם חוזי העסקה לשנה
- פרויקטים שחייבים לבצע לאחר סוף החיים של מערכות
- שדרוג מערכות קיימות ועוד
Discretionary – חלק מתוך התקציב הניתן לשיקול דעת. חלק מתזרים מזומנים, אשר נותר פנוי לאחר הוצאת ה-non-discretionary. הוצאה כספית המיועדת לרכישת נכסים – חומרה/תוכנה, צמיחה עסקית, וחדשנות של IT:
- פרויקטים אסטרטגיים, המאפשרים כניסה לשווקים/מוצרים או שירותים חדשים ומגדילים את היתרון התחרותי של הארגון
- פרויקטים הגורמים להתייעלות ארגונית: שיפור פרודוקטיביות / שביעות רצון לקוחות, הורדת עלויות וכ"ד.
בגלל אותן ההוצאות ה-Non-Discretionary נהוג לדמות את IT ל"קופסא השחורה". מדובר על אותן 60% מעלויות החבויות שכבר התחייבנו לגביהן עוד לפני ששנת תקציב החדשה החלה ולא מאפשרים לארגון שום זריזות וגמישות עסקית (Agility).

איך מגדילים את הוצאות ה-Discretionary? על ידי העסקת עובדי השמה (ללא חוזים רב שנתיים), מודלים שונים לתשלום, דוגמת: שלם-לפי- צריכה או מחשוב הענן וכמובן על ידי השקעה בפרויקטי שמגדילים את צמיחה ארגונית. לצערי

אין תגובות: